Ken je dat? Je weet dat de profielfoto’s op je website of LinkedIn profiel wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken. Misschien draag je inmiddels een bril of is jouw stijl veranderd. Wellicht is jouw website recentelijk veranderd of komt er binnenkort een nieuwe brochure uit. 

Welke reden je ook hebt naar een fotograaf te gaan, lang niet voor iedereen is dit hun favoriete bezigheid. Sommige mensen vergelijken het met naar de tandarts gaan. Je weet dat het verstandig is er naar toe te gaan maar leuk is het niet…

Hilgert Bos Lead Archtect Axians - Photography Focus17Fotografie
Hilgert Bos Lead Archtect Axians – Photography Focus17Fotografie

Hoe komt dit eigenlijk? Voor veel mensen is een foto, alhoewel zakelijk gebruikt, toch iets persoonlijks. In zekere zin ben je kwetsbaar. Je staat immers op de foto en andere mensen kijker er naar, beoordelen de foto. En niet in de zin van ‘een mooie compositie’ of ‘is het licht goed’. De kijker zoekt herkenning en betrouwbaarheid. Ik herken mijzelf in jou, ik kan jou wel vertrouwen en wil wel zaken doen met jou. Het is deze beoordeling die er aan bijdraagt dat we ‘op de foto gaan’ spannend vinden. 

Gelukkig is er in de loop der jaren al een hoop veranderd. De tijden dat een fotograaf alleen maar bezig was met het instellen van zijn camera en lampen en jij er maar wat vragend bij stond is voorbij.

Moderne fotografen beseffen zich maar al te goed dat op de foto gaan spannend kan zijn. Ze zijn zich er van bewust dat portretfotografie in de eerste plaats een beroep is over mensen en daarna pas een technisch beroep. 

Sommige mensen vergelijken het met naar de tandarts gaan.

Een goede fotograaf zal een connectie willen opbouwen met jou als klant. Weten in welke branche je werkt en waar de foto voor bedoeld is helpen bij het maken van een sterke foto. 

Portretten van de leidsters van een Kinderdagverblijf zullen een hele andere look en feel kunnen hebben dan de foto’s het managementteam van een grote financiële instelling.

Hier komt natuurlijk nog bij, wie jij bent als mens en wat wil je uitstralen in de foto? Denk aan kernwoorden als: betrouwbaarheid, openheid, zelfverzekerd, daadkrachtig. Voor iedereen en voor elke branche zijn andere eigenschappen belangrijk. 

Bayram Peksen CEO Brodit Center - Photography Focus17Fotografie

Om dit naar voren te laten komen heeft een fotograaf verschillende middelen tot zijn beschikking. De keuze van het decor, studio of op locatie de sfeer in de achtergrond licht en open of meer donker en krachtig bijvoorbeeld. Maar…verreweg het meest krachtigste wat een goede fotograaf in kan zetten zijn coaching skills.

Fotografen zijn meester in het creëeren van een sfeer waarbij jij je op je gemak voelt. Vanzelfsprekend zie je dit terug in de foto. Goede fotografen coachen op lichaamshouding en gelaatsuitdrukking. 

Een goede fotograaf maakt daarom een foto mét jou en niet van jou. Aangenaam, mijn naam is Erik Bos. Ik creëer beelden met mijn bedrijf Focus17Fotografie. Hoor ik van je?