De meeste ondernemers springen naar een online platform zoals LinkedIn omdat daar het over grote deel van de zakelijke personen en ondernemers zich bevindt. LinkedIn is zeker een sterk platform voor zakelijke contacten en heel wat B2B leads. Maar als jouw doelgroep zich nou niet bevindt op LinkedIn moeten er relaties worden gebouwd op andere platformen. Elk social media platform is anders maar elk social media platform kan voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Laten we in ieder geval voor op stellen dat doormiddel van social media jij jouw online zichtbaarheid en het verkrijgen van online leads zeker vergroot.

Bron: Social Media Examinar

Tegenwoordig draait het voor veel ondernemers om een sterke digitale aanwezigheid. Dit is vooral terug te zien in de kleding retail. Volgens een artikel van Fashion United gaf de ABN Amro te kennen dat de “omzet van kleding retailers zou dalen met 5% als er geen digitale verkoop zou plaatsvinden”. Met deze statement kunnen wij ervan uitgaan dat digitale aanwezigheid en vooral vindbaarheid van kleding retailers belangrijker is dan ooit. Veel kleding merken en kleding retailers vinden het moeilijk om op te vallen tussen de hevige concurrentie op het internet. De kleding retailers die weinig tot geen omzet genereren met hun web shop zien hun omzet dalen met 10%. In tegendeel tot het stijgen van de omzet met 2% bij de fashion ondernemers die wel sterk digitaal aanwezig zijn (www.fashionunited.nl).

Los van een goede website is social media een grote factor die zeer belangrijk is voor kleding retailers en fashion ondernemers. Fashion richt zich toch vaak op een bepaalde doelgroep die wat jonger is. Deze doelgroep kunnen wij ook generation Z noemen. Deze generation Z spendeert meer dan 6 uur per dag aan zijn smartphone. Het meeste van deze tijd wordt besteed aan social media platformen. Door dat deze personen zoveel worden blootgesteld aan content leert 85% van generation z over nieuwe producten doormiddel van social media. Het mooie hiervan is dat er van deze doelgroep een percentage van 69% het account of website bekijkt van de bedrijven die zij zien langskomen (mediakix.com). Als fashion ondernemer is het dus noodzakelijk dat jij actief bent op social media om deze doelgroep te bereiken.

Het probleem bij de fashion ondernemer ligt vooral aan het feit dat deze doelgroep een bepaalde verwachting heeft van social media content. De social media platformen zijn vol met verschillende content van verschillende bedrijven. Jij als fashion ondernemer moet met een unieke aanpak of een hoogwaardige aanpak te werk gaan op social media. Genration z is aanwezig, het is nu aan jou om deze te bereiken en stimuleren.

Content speelt ook een grote rol in de digitale aanwezigheid. Content is beschikbaar in allerlei vormen. De kwaliteit van de content kan veel bepalen voor jou als ondernemer. Doormiddel van content heb jij namelijk de mogelijkheid om jouw doelgroep aan te spreken. In dit artikel hebben wij het over visuele content voor op social media. Bij visuele content denken wij aan foto’s of video voor social media. Een goede blog met een relevant onderwerp is ook al een vorm van content. In de huidige tijd valt de eerste keus van de ondernemer meestal niet op blogs als het gaat om content. Dit kan komen door het feit dat content nu meer visueel wordt geconsumeerd. Ondernemers zijn hiervan op de hoogte en kiezen dus vaker voor mooie foto’s of video’s.

Het hebben van goede visuele content is zeer belangrijk in het bereiken van de juiste doelgroep. Goede visuele content wordt namelijk 40% vaker gedeeld en verspreid dan andere content. We nemen nu als voorbeeld een nieuw mode merk die zich bezig houdt met het verkopen van kleding voor de doelgroep generation Y en generation Z. Deze doelgroep is vooral te vinden op Facebook en Instagram. Jij als ondernemer moet deze doelgroep zien te bereiken op deze kanalen. Het lastige in deze situatie is dat er veel bedrijven strijden om de aandacht van deze doelgroep. Het is daarom aan jou om op te vallen tussen de menigte.

Een goede manier om op te vallen is door een goede keuze te maken in het aanbieden van content. Het is immers een algemene theorie dat hoge kwaliteit foto’s meer interactie verkrijgen dan foto’s met lage kwaliteit. Door meer interactie te verkrijgen val je dus meer op, dit lijkt een simpele optelsom. In de praktijk valt dit echter tegen en komt er nog steeds veel content voorbij die niet kan worden beschouwd als “hoge kwaliteit”. Een fashion retailer die niet de tijd neemt of investeert in het maken van goede content loopt zeker achter op de fashion retailer die dit wel doet.

Een voorbeeld van een investering in content is het nemen van een content fotograaf. Deze fotograaf is gespecialiseerd in het schieten van de mooiste content. Het kan zo zijn dat jij een aantal producten hebt die jij wilt promoten op Instagram. 75 % van Instagram gebruikers onderneemt actie zoals klikken op link of een product kopen(Smallbizgenius.com). Deze links kunnen op het verhaal gezet worden, de bio of doormiddel van directe shopping tags in de content. Een platform zoals Instagram draait om visuele content. Er zit hier merendeels een wat jonger publiek die zich niet richt op langere vormen van content zoals een blog of een lange video. Een professionele fotoshoot met jouw kleding in beeld geeft toch een hele andere wending aan jouw content.

Door deze unieke houding tegenover het maken van content geef jij jezelf een boost in jouw online zichtbaarheid. Het belangrijkste in het maken van goede content voor jouw campagne of gewoon voor de pagina is dat jij jouw verhaal kan delen met het publiek. Dit verhaal wordt niet gelezen dit verhaal vertel jij door het delen van unieke momenten die jouw publiek graag wilt meebeleven. Neem de tijd, en investeer jouw energie in het maken goede content.